menu
4 september 2017

Hardlopen na de vakantie

Trainen na je vakantie

uit: ProRun.nl

Kom je nu terug van vakantie? Dan ga je thuis zeker weer lekker trainen. Hup de schoenen aan en flink rennen. Veel hardlopers lopen dan denkbeeldig met de sporen aan. De wil om stevig te trainen is er en lichaam en geest zijn uitgerust. Dan wil je wel een lekker eind lopen.

Vlak na de vakantie is een risicovolle periode voor hardlopers. Aan de ene kant heb je er volop zin in. Aan de andere kant heb je een paar weken trainingsachterstand. De fanatieke lopers zijn ook tijdens de vakantie actief. We weten ook van reacties van ProRun-lezers dat de meesten toch wel de hardloopschoenen even een paar weken rust geven.  Stel je hebt 2 weken in Zuid-Frankrijk in de zon gelegen en leuke stadjes bekeken, dan heb je in ieder geval die weken niet gelopen. Dat is nog niet alles. Door drukte om alles af te maken voor de vakantie schiet de training er ook bij in. Of is die veel minder in frequentie. Alles bij elkaar ben je vaak al meer dan 3 weken niet aan hardlopen toegekomen.

Lekker trainen, gedoseerd trainen

Alle individuele hardlopers hebben in ieder geval het voordeel dat je niet meteen de teamdruk in je nek voelt hijgen. Als hardloper wil je graag zelf, het is de kunst om je ego in te houden. Kies voor een trainingsaanpak waarbij je lekker kunt lopen maar wel je krachten doseert. 

Geen schuldgevoel

Voel geen schuldgevoel over je trainingsstilstand. Je hebt net een leuke vakantie achter de rug. Eentje die je na een jaar stevig werken en ook een jaar met veel hardlopen hard nodig had. Zie je thuiskomst en de zin in lekker hardlopen als de start van een mooi nieuw seizoen.

Je begint weer met opbouwen, het opbouwen van de tijdelijk ingeleverde conditie. Onderzoek laat zien, en de meeste hardlopers ervaren het ook zo, dat je vrij snel weer op je oude niveau terug bent. Een aantal weken met een gedegen looproutine brengen je weer terug op je oude conditionele peil. Hopelijk heb je zo een goede vakantie gehad dat je daarna nog veel van die rust in je hebt en door kunt groeien naar een nieuw niveau. 

Tientallen procenten 

Door een paar weken vakantie lever je al snel enkele tientallen procenten aan conditie in. Hoe langer de stilstand hoe verder de achteruitgang. Een aardige vuistregel is dan ook dat je je afstanden en snelheden aanpast naar die achteruitgang. Bij een vakantie van 2 weken kun je ongeveer rekenen met 15 tot 25% conditievermindering. Loop dan de eerste paar weken minder afstand. Gun je lichaam de tijd om te wennen.

Goed stretchen 

Lekker na je vakantie weer trainen? Verdeel je training anders en je houdt dat positieve gevoel vast om weer goed met hardlopen bezig te zijn. Besteed meer tijd en aandacht aan de warming-up en stretching. Loop je normaliter rond de 40 minuten hard? Haal daar 10 tot 15 minuten van af maar vul die in met andere oefeningen. Zo ben je wel sportief goed bezig. Je hebt na afloop een goed gevoel over de training maar je hebt het allemaal beter verdeeld.  Ga lekker lopen na je vakantie, maar neem de tijd om weer op je niveau te komen.

Op zondagmorgen vroeg is in het Kralingse Bos weer het SteunPuntNesselande opgebouwd. De maratonlopers leverden vooraf hun drankjes en gelletjes aan de directeur SteunPunt (Bert de Baas) af, zodat zij op het altijd lastige 33 km punt van nieuwe energie voorzien kunnen worden. Het blijft toch echt klasse om te zien hoe we in de Loopgroep met elkaar in staat zijn om er zo'n feest van te maken.

Eerst zijn natuurlijk de 10 km lopers vanaf 9:30 uur van start gegaan. Ruim 40 !!! LGN lopers vertrokken op deze afstand. En zo mooi om te zien dat veel van deze 10 km lopers vervolgens langs de route van de marathon stonden om de lopers van LGN aan te moedigen. Voor de marathonners was het warm, voor velen zelfs te warm. Natuurlijk heeft dit invloed op de prestaties. Het SteunPunt was dan ook van grote waarde! Alle drankjes, winegums en andere versnaperingen deden het erg goed. Het is voor de marathonlopers een geweldig richtpunt in de wedstrijd om naar ons SteunPunt toe te lopen. Daarna moet je het vooral alleen doen want de laatste 8 kilometers van de Marathon zijn zwaar, en zeker bij deze omstandigheden.